Onze gemeente

Het thema voor dit seizoen is: als nieuw. Een bijzonder thema.

Na wat denken kwam bij mij de volgende gedachten op:

Ongeveer 2000 jaar. Zo oud is het evangelie wat wij elke zondag en hopelijk ook thuis regelmatig door de week, lezen. En toch, ondanks dat het zo oud is, is het ook nog ‘zo nieuw’ en ook ‘zo mooi’. … Het nieuwe seizoen biedt nieuwe kansen. Het wordt een seizoen waar we verder gaan waar we waren gebleven, net voor de zomer. Maar ook een seizoen, waar we dingen weer ‘als nieuw’ gaan doen. Opnieuw.

Misschien kijken we vol verwachting uit naar het nieuwe seizoen. Hebben we ‘hoge’ verwachtingen. Die eigenlijk … niet te vervullen zijn. Maar, SAMEN zijn we kerk van Christus. Hij is onze Heer en Hem leren we steeds beter kennen, ook dit nieuwe kerkelijke seizoen. De verhalen die we lezen zijn zo oud. Maar ook weer zo nieuw en zo mooi. Zeker de ‘grote’ verhalen, zoals Kerst, Pasen, Hemelvaart en Pinksteren. Ik hoop dat we ze kunnen vieren ‘als nieuw’ dit seizoen. Samen met elkaar als gemeente, als geloofsgemeenschap, maar ook met onze omgeving, met de dorpen en buren waar we wonen.

Dat heeft onze maatschappij denk ik ook nodig. Dat kerk en samenleving opnieuw weer hand in hand gaan. Ik denk dat daarin, het ontmoeten van elkaar, dat daarvan energie kan komen om door te gaan!

Een nieuw seizoen. Een mooi moment, misschien ook wel lastig. Want, als we naar de toekomst kijken, wat zien we dan? Zien we dat alles ‘als nieuw’ kan zijn? Of; zien we dat toch anders? Eén ding is, denk ik, zeker. De toekomst heeft ook het verleden nodig. Zonder af en toe om te kijken, loopt de toekomst het gevaar dat dezelfde dingen toch weer mis gaan. … Het leven beweegt zich vanuit het verleden, door vandaag de dag, naar een toekomst, die ‘als nieuw’ mag zijn. Waar komen we vandaan? Hoe bewegen wij ons vandaag de dag door alles heen en, waar willen we heen? Hoe kijken we naar de toekomst?

We vieren vandaag – en iedere zondag – waar we vandaan komen. We weten dat we door God, onze Hemelse Vader, geschapen zijn tot de mensen die we nu zijn. Daarmee kunnen we ook nieuwe visie voor de toekomst zien.

We weten waar we als kerk vandaan komen. Tegelijk merk ik ook in gesprekken, de kerk is niet van gisteren! De kerk is van vandaag! Het geloof is van vandaag. Het geloof, de geloofsgemeenschap, het kan als een warme gemeenschap gevoeld worden. Als steun ervaren. Omdat we weten van Wie we het mogen verwachten! Ook dit nieuwe seizoen. Toch weten we ook dat het niet gemakkelijk is en zal zijn, om samen als zusters en broeders in geloven, die weg naar de toekomst te gaan. Maar we zoeken wel samen naar die weg! De weg die naar de nieuwe toekomst zal leiden. Dat maakt ons sterk! Zo oud, maar als nieuw en zo mooi!

We mogen daarbij weten wat niet ‘gewoon’ even het oude Bijbelse verhaal verklaren. Of analyseren. Nee, we proberen om, door dat Bijbelse verhaal heen, ook voor onszelf te ontdekken waar het om gaat! Dat we kracht mogen ontvangen uit het geloof, wat al zou oud is, maar steeds weer als nieuw mag ontvangen worden.

Dat we mogen ervaren dat het Christus Zelf is die ons hoop geeft, ook dit nieuwe seizoen.

Met een hartelijke groet,

Henri Dekker